Training: Effectief omgaan met mantelzorg
Met deze training krijgen HRM’ers praktische handvatten hoe zij het beste kunnen omgaan met werknemers die mantelzorgtaken hebben.
Na afloop van de training weten HRM’ers hoe zij:
- Mantelzorgers herkennen
Hoeveel medewerkers zijn eigenlijk mantelzorger? Dat is niet eenvoudig vast te stellen, zeker niet omdat werknemers soms mantelzorger zijn zonder het te beseffen.
- Mantelzorg bespreekbaar maken
Leidinggevenden dienen het gesprek aan te gaan. Als HRM’er zit je daarbij. Of bespreek je het voor met de leidinggevende. Gelukkig zijn er goede technieken om dergelijke gesprekken te voeren.
- Gebruik kunnen maken van regelingen en oplossingen
Vanuit wet- en regelgeving is veel mogelijk op het gebied van mantelzorg. Dus is het handig om op de hoogte te zijn van alle mogelijke opties.
- Samen op zoek kunnen gaan naar een oplossing
Leidinggevende en werknemer moeten samen op zoek gaan naar een oplossing. HRM helpt daarbij en vormt zo een belangrijke schakel tussen die twee.
- Duidelijke afspraken maken
Of het nu gaat om aanpassingen in het werkrooster of het bijwonen van afspraken in het ziekenhuis tijdens werktijd: afspraken moeten goed worden vastgelegd.