Waar de ene medewerker met mantelzorgtaken alle ballen in de lucht weet te houden, rent een ander zichzelf totaal voorbij. Gelukkig kun je als werkgever je medewerker helpen om meer balans te creëren. En zo ziekteverzuim en uitval terugdringen.
Maar liefst 1 op de 5 werknemers is mantelzorger, in de zorgsector zelfs 1 op 3. Dus ga maar na. In een middelgroot bedrijf van 250 werknemers heb je te maken met zo’n 50 mantelzorgers. En een ziekenhuis met 4000 werknemers telt al snel 1333 mantelzorgers. Veel mensen beschouwen zichzelf echter helemaal niet als mantelzorger.
Wat doet mantelzorg met een werknemer? Hoe blijft de werkende mantelzorger zelf op de been en wat is daarvoor nodig? Wie kunnen je werknemers daarbij helpen? Onze mantelzorg coach gaat samen met jouw werknemer middels een WerkZorg Adviestraject op zoek naar de antwoorden.
In deze online challenge ‘Mantelzorg? Hoe blijf ik in balans?’ leert de medewerker zelf de regie te nemen bij het combineren van werk en mantelzorg. De medewerker krijgt handvatten en inzichten hoe anders met deze combinatie om te gaan. Dit helpt om een balans te behouden tussen de zorg voor jezelf en de zorg voor de ander.
Veel werknemers zien zichzelf niet als mantelzorger. Denken dat deze zorg er ‘gewoon bij hoort’. Toch is bewustzijn nodig om problemen op de werkvloer te voorkomen. Bij mantelzorgers zelf, bij collega’s en leidinggevenden. Zet als werkgever de eerste stap met een bijeenkomst over het thema mantelzorg.
Als mantelzorgers weten waar hun grenzen liggen, bij wie ze zelf kunnen aankloppen voor steun en hulp en hoe ze regie houden op hun leven, dan neemt de kans op uitval af. Precies deze onderwerpen komen aan bod in de eendaagse cursus ‘Mantelzorgen? Met een goed gevoel en aandacht voor jezelf!’